Voortgang realisatie programma's

Programma 6 Onderwijs, sport en welzijn

Thema's

6.1 Leefbaarheid

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Een doelmatig accommodatiebeleid dat aansluit op de behoeften van inwoners en maatschappelijke partijen Accommodaties moeten zelfvoorzienend zijn

  • De dorpshuizen in overleg met hun besturen toekomstbestendig houden door:
  1. het vervolgen van de jaarlijkse bijeenkomst met de dorpshuizen;
  2. ondersteuning van de besturen bij hun exploitatie met advies, kennisuitwisseling en   onderlinge samenwerking;
  3. een subsidieregeling voor onderhoud en verbetering voor dorpshuizen. Besturen kunnen een bijdrage krijgen voor onderhoud, duurzaamheidsmaatregelen en het verbeteren van de toegankelijkheid als zij daarvoor zelf geen dekking hebben. De regeling is tijdelijk tot aan 2022.
  • Een plan van aanpak integraal accommodatiebeleid per kern opstellen. We starten met een tweetal kernen voor een verbetering van de leefbaarheid en burgerparticipatie. De briefkaartenopbrengst van de omgevingsvisie geeft hiervoor richting. (Zie ook programma 3 Fysieke leefomgeving.)
  • Het accommodatiebeleid Dodewaard/herontwikkeling De Eng krijgt steeds meer vorm: een werkgroep van bewoners en de gemeente stelt een plan voor een nieuwe dorpshuisfunctie/MFA op. In 2021 wordt een voorstel aan de raad worden voorgelegd ter besluitvorming. Met de werkgroep is afgesproken dat in fase A wordt gewerkt aan een inhoudelijk plan inclusief exploitatie. In fase B wordt dit plan concreet uitgewerkt in een te realiseren bouwplan.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

Ten opzichte van de begroting is er sprake van een financiële afwijking die nader wordt verklaard onder 'Wat heeft het gekost?'

Ontwikkelingen?

Voortgang accommodatiebeleid Dodewaard/herontwikkeling De Eng
In de raadsvergadering van 11 februari 2021 is fase A van herontwikkeling De Eng formeel afgerond. In dezelfde raadsvergadering is het uitvoeringsplan IHP vastgesteld en is de intentie uitgesproken dat de basisscholen in Dodewaard nabij deze MFA gevestigd worden. Hiermee is nu sprake van één integraal project voor realisatie van een MFA en twee basisscholen in Dodewaard en is er een directe relatie met thema 6.2 Huisvestingsplan scholen.

In de huidige fase B (definitiefase) is een kernteam opgericht waarin de betrokken partijen (gemeente, dorpshuis, De Hien en De Bellefleur) samenwerken en het proces verder vormgeven.

6.2 Huisvestingsplan scholen

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Adequaat aanbod van onderwijs zo dicht mogelijk bij onze kinderen

  • Mogelijkheden verkennen voor (integrale) kindcentra.
  • Uitwerken duurzaamheids- en gezondheidsmaatregelen schoolgebouwen inclusief mogelijkheden voor financiering en subsidie.
  • Conform raadsbesluit september 2020 worden de voorgestelde huisvestingsscenario’s uitgewerkt in het uitvoeringsplan IHP en vervolgens voortvarend opgepakt. Het betreft de volgende scenario’s: renovatie Hervormde School,  nieuwbouw VCOG-school in Kesteren, vervangende nieuwbouw/renovatie De Hien en De Bellefleur, uitbreiding Pantarijn en De Wegwijzer en meewerken aan het huisvesten van een VCOG-school in Dodewaard.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

Ten opzichte van de begroting is er sprake van een financiële afwijking die nader wordt verklaard onder 'Wat heeft het gekost?'

Ontwikkelingen?

Uitvoeringsplan IHP

  • In de raadsvergadering van 11 februari 2021 is het uitvoeringsplan IHP vastgesteld en is de intentie uitgesproken dat de basisscholen in Dodewaard nabij de MFA en De Eng gevestigd worden. Na een ruimtelijk onderzoek is geconstateerd dat huisvesting van een MFA, De Hien en De Bellefleur nabij De Eng ruimtelijk moet passen. Voor huisvesting van een derde (VCOG)-school is de ruimte te beperkt. Hiermee is nu sprake van één integraal project voor realisatie van een MFA en twee basisscholen in Dodewaard en is er een directe relatie met thema 6.1 Leefbaarheid.
  • Het opstellen van een concreet plan inclusief de benodigde investering voor de uitbreiding van Pantarijn vordert.

6.3 Subsidies

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Kernactiviteiten van verenigingen en maatschappelijke organisaties dienen zelfvoorzienend te zijn

  • Flexibiliteit bij het subsidie-instrument: uitvoering van bestaand beleid met meer inzet op resultaten. Vrijwilligersorganisaties krijgen een bijdrage voor de activiteitenkosten.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

.

Ontwikkelingen?

Er zijn geen ontwikkelingen.

6.4 Sport en beweeg voorzieningen

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Afname Sociaal-economische Gezondheidsverschillen en bevorderen sociale omgang

  • Uitrollen van de pilot Vitaal sportpark Dodewaard conform startnotitie. Een vitaal sportpark beoogd door samenwerking van sportverenigingen dat er op sportpark De Eng meer gebruik en meer variëteit in de activiteiten is.

Langetermijnvisie ontwikkelen met betrekking tot sport en bewegen

  • Begeleiding sportclubs bij subsidieaanvragen uit bovenregionale fondsen in samenwerking met de sportkoepel in het kader van Open Sportclub of Vitaal Sportpark.
  • Continueren van de inzet van buurtsportcoaches
  • Ondersteuning accommodaties sportclubs door garant te staan voor leningen en door het verstrekken van SVn duurzaamheidsleningen.
  • Afronden plan van aanpak langetermijnvisie sport- en beweegvoorzieningen, die inzicht geeft in de grenzen aan de verantwoordelijkheid van de gemeente op het gebied van bewegen en sport (accommodaties). Daarbij worden het landelijke sportakkoord en de harmonisatie van de huurtarieven/onderhoudsbijdrage (nieuwe subsidiesystematiek) betrokken.
  • De rijksoverheid wil sport en bewegen stimuleren door de samenwerking van alle betrokken partijen (lokaal en regionaal) te bevorderen. Ook Neder-Betuwe heeft daartoe een intentieverklaring (voor een lokaal Sportakkoord) getekend.

Sportverenigingen beschikken over voldoende velden, zodat leden kunnen trainen c.q. bewegen en kunnen deelnemen aan de voetbal- en/of korfbalcompetitie

  • De uitdaging om op sportpark De Leede in Kesteren een extra sportveld te realiseren, is uitgewerkt tot enkele verschillende ontwerpen. Er zijn scenario's uitgewerkt, die een derde voetbalveld mogelijk kunnen maken, inclusief een stappenplan voor de herinrichting. In 2021 wordt een voorstel aangeboden aan de raad.  Vanaf 2022 is gereserveerd budget ook beschikbaar voor de uitvoering.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

Vitaal sportpark Dodewaard: de activiteiten op het Vitaal sportpark hebben de eerste maanden van 2021 hinder ondervonden vanwege de coronamaatregelen die van kracht waren. Sinds de start van het nieuwe sportseizoen na de zomervakantie heeft het Vitaal sportpark onder leiding van de sportparkbegeleider en verenigingsondersteuner een boost gekregen en worden er allerlei activiteiten georganiseerd in samenwerking met lokale partners (Zie ook thema 5.3 Preventie).
In 2021 zijn geen aanvragen van verenigingen voor een SVn duurzaamheidslening gedaan.
De herinrichting van sportpark De Leede vordert. Een opzet is gereed. In het najaar van 2021 volgt nadere uitwerking van het plan.

Ten opzichte van de begroting is er sprake van een financiële afwijking die nader wordt verklaard onder 'Wat heeft het gekost?'

Ontwikkelingen?

Er zijn geen ontwikkelingen.

6.5 Laaggeletterdheid

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Terugdringen laaggeletterdheid

  • Bespreekbaar maken van laaggeletterdheid door voorlichting te geven en er aandacht aan te besteden via bijvoorbeeld de gemeentelijke communicatiekanalen.
  • De dienstverlening van de Bibliotheek Rivierenland gebruiken om kinderen en volwassenen te bereiken en zo de kans op laaggeletterdheid te verkleinen.
  • In de Week van Lezen en Schrijven (voorheen Week van de Alfabetisering) extra aandacht besteden aan laaggeletterdheid en de aanpak ervan.
  • Promoten van de locaties waar mensen terecht kunnen om hun taal-, reken- en/of computervaardigheid te verbeteren. Meer samenhang creëren en wellicht meer locaties/activiteiten realiseren.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

.

Ontwikkelingen?

In raadsinformatiebrief 48 bent u reeds geïnformeerd dat wij de deelnemersverklaring hebben ondertekend en daarmee onze deelname aan het regionale Taalakkoord Rivierenland 2021-2024 hebben bevestigd. Vanuit het Taalakkoord werken organisaties in de regio Rivierenland samen aan het terugdringen van laaggeletterdheid. Hiervoor wordt in de periode 2021-2024 elk jaar een specifiek thema belicht in de regio. In 2021 is dit het thema ‘Geld’. Dit thema is gekoppeld aan het regionaal jaarplan van de regionale vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020-2024.

6.6 Onderwijs

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Vormgeven aan lokaal onderwijs- en jeugdbeleid via de Lokale Educatieve Agenda (LEA)

  • Met het onderwijs en de kinderopvang in de LEA samenwerken aan gezamenlijke thema’s zoals het bestrijden van onderwijsachterstanden, passend onderwijs, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en aansluiting van jeugdhulp op onderwijs.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

Ten opzichte van de begroting is er sprake van een financiële afwijking die nader wordt verklaard onder 'Wat heeft het gekost?'

Ontwikkelingen?

Nationaal Programma Onderwijs (NPO) om corona-achterstanden in te halen
Zowel gemeenten als het onderwijs krijgen de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023
middelen vanuit het Rijk om vertragingen in het onderwijs en de kinderopvang in te halen die kinderen hebben opgelopen tijdens de coronapandemie. Het gaat om achterstanden op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak. Voor een optimale besteding van de middelen wordt speciaal ingezet op afstemming en nauwe samenwerking met alle LEA partners.

De middelen worden beschikbaar gesteld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). In de periode 1 augustus 2021 t/m 31 juli 2023 krijgen wij circa € 556.000 uitgekeerd. In september 2021 hebben wij kaders gesteld waaraan de besteding van de middelen moet voldoen. Naast de voorwaarden vanuit de landelijke regeling staan daarin de leidende principes van de Integrale Beleidsnota Sociaal Domein 2021 - 2024 centraal.

6.7 Voor- en vroegschoolse Educatie

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Alle peuters hebben toegang tot voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en zijn voorbereid op het basisonderwijs.

  • Afspraken maken met de kindercentra en de basisscholen over de resultaten van VVE, overdracht van peuteropvang naar basisschool, doorgaande leerlijnen en ouderbetrokkenheid.
  • Met voorschoolse educatie de ontwikkeling van peuters stimuleren op meerdere gebieden zoals taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Ouders stimuleren om gebruik te maken van het aanbod voorschoolse educatie voor hun kind door informatieverstrekking en advisering vanuit het consultatiebureau en door het organiseren van themagerichte voorlichtingsbijeenkomsten door de kinderopvangaanbieders.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

.

Ontwikkelingen?

Bibliotheek Rivierenland start in het kader van taalontwikkeling en leesbevordering in Neder-Betuwe met het project ‘Gezinsaanpak’. Het project sluit aan bij het lokale onderwijsachterstandenbeleid en de ambities van het Beleidsplan voor- en vroegschoolse educatie 2019-2022 Neder-Betuwe. Met de Gezinsaanpak richt Bibliotheek Rivierenland zich specifiek op laag taalvaardige gezinnen met kinderen in de leeftijd van 0-8 jaar.

In ontwikkeling zijn enkele projecten voor een nauwere samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Het gaat onder andere om een startgroep voor kinderen in de leeftijd van 3,5 tot 4,5 jaar en de inzet van een specialist voorschoolse educatie op de basisschool die kinderen in groep 1 en 2 extra kan begeleiden.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 08:34:07 met de export van 11/11/2021 14:04:38